Strona
|
Prace studenckie |
Prace studenckie Inne opracowania Aktualności Linki O Autorach |
Śląska Akademia Medyczna w Katowicach Ćwiczenia stosowania trzech generacji narzędzi chirugicznych - klasycznych, laparoskopowych i robotaKatarzyna Oleś, Ewa Oleś, Michał Kowalski, Joanna Bulsa,Joanna Łoś, Adam Mroczka, Maciej Pelczar, Ekaterina Pavlova, Rajmund Ratman, Cecylia Sprada, Robert Wilk, Magdalena Kopernik, Małgorzata Gonsior Celem pracy jest ocena różnymi narzędzi chirurgicznych trzech generacji; zapoznanie studentów ze zróżnicowanym stopniem trudności posługiwania się narzędziami chirurgicznymi.
Zajęcia zostały zorganizowane tak, aby umożliwić uczestnikom zdobycie pewnych umiejętności chirurgicznych oraz określenie charakterystycznych cech działania narzędzi: klasycznych, laparoskopowych oraz zrobotyzowanych stanowisk chirurgicznych. Aby to osiągnąć przygotowano cztery stanowiska pracy. Praca przy każdym z nich dotyczyła porównania chirurgii klasycznej z chirurgią małoinwazyjną na różnych przykładach.
Stanowisko pierwsze zaopatrzone było w imadło i szczypce laparoskopowe. Jedno z ćwiczeń polegało na obrysowaniu konturu serca ludzkiego i głównych naczyń krwionośnych za pomocą tradycyjnych imadeł, a potem przyrządu laparoskopowego. Drugie zadanie polegało na wkładaniu przedmiotu za pomocą imadeł i laparoskopu do 12 prostopadłościennych komórek o polu podstawy 30 cm2 i wysokości 10cm.
W ten sposób zostały odtworzone warunki przestrzenne prawdziwego zabiegu operacyjnego i wynikające z nich ograniczenia swobody ruchu do możliwości przemieszczania się w jednej płaszczyźnie ( przy pracy z laparoskopem ).
Na stanowisku drugim studenci poznawali techniki zszywania prawdziwej tkanki wykonując szwy i supły chirurgiczne w tym przypadku na sercu świni, za pomocą narzędzi tradycyjnych.
Ćwiczenie na stanowisku trzecim polegało na wykonaniu takich samych czynności jak na stanowisku drugim, tym razem z użyciem narzędzi laparoskopowych (serce umieszczone było w komorze o kilkunastu otworach, przez które można było przeprowadzić na nim zabieg).
Stanowisko czwarte wyposażone było w ramię robota kardiochirurgicznego, którego możliwości sterowania testowano odszukując na mapie Polski ośrodki kardiochirurgiczne.
Na stanowisku modelowania komputerowego zaprezentowano program, który rozwija trójwymiarową wyobraźnię, gdyż pokazuje serce wraz z głównymi naczyniami krwionośnymi w dowolnych konfiguracjach przestrzennych, a także daje możliwość wchodzenia do wnętrza naczyń i części serca z wybranych kierunków.
Stanowisko sterowania dżojstikiem kamery endoskopowej oraz sterowania głosem ramienia sferycznego dla kamery endoskowej pozwoliło samodzielnie przekonać się o wyższości sterownia głosem nad manipulatorem wzorowanym na narzędziu laparoskopowym, jako rozwiązaniu mniej precyzyjnemu i wymagającemu większego doświadczenia.
|